Verk av Joakim Forsgren från utställningen ”Gravöppning”, 2015. Foto: Ari Luostarinen
Beskriv din konst med tre ord: Idéstyrd. Onödig. Nödvändig.
Hur ser din arbetsprocess ut? Jag får ett infall som jag inte riktigt kan slå ifrån mig. Sedan gör jag vad som behövs för att det ska realiseras eller materialiseras. Tillvaratagande av slumpen har varit ett viktigt grepp i de utställningar jag gjort tillsammans med Mikael Goralski, som ”Restaurering av inre rum”.
Vad inspireras du av? Sådant som visar att verkligheten inte är det den tycks vara. Eller tvärtom: det som bekräftar idiotin.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Inga egentligen. Det räcker med den flod av bilder som flimrar förbi ändå.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Dorinel Marc och Leif Elggren var nog de som jag kände störst samhörighet med när jag nyss hade flyttat till Stockholm. Jag har också samarbetat mycket med Mikael Goralski, Henrik Ekesiöö, Marja-leena Sillanpää, Jan Håfström, Merzedes Sturm-Lie, Viktor Rosdahl, Sandra Isacsson och Christer Chytraéus.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Kjartan Slettermarks ”Nixonpass”, hur han genom det tar makten över sitt eget liv och samtidigt visar på alltings fåfänglighet. Fast jag är på sätt och vis glad att jag slapp göra verket. Dock fick jag äran att ha honom (i Marilyn Monroe-mundering) som sällskapsdam på vernissagen för 68/08 på Färgfabriken.
Vad är konst till för? Att formulera det som inte låter sig formuleras.
Vad är konst inte till för? Att bekräfta det som alla redan vet.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Att avsätta alla institutionschefer vars primära intressen är att imponera på kollegor och att undvika att folk ”blir arga”, snarare än att göra intressanta och bra utställningar.
Att låta Johanna Molvin på Solna Stad lära alla konstbyråkrater hur man kan vända en struktur till en tillgång istället för än begränsning.
Att lägga ned Kulturbryggans vansinniga ansökningsprocedur ”Argumentera för på vilka sätt [projektet] har möjlighet att bli ett projekt med hög kvalitet sett till innehållet”, och flytta över pengarna till arbetsstipendier. Korta också handläggningstiderna för alla typer av projektbidrag rejält.
Bästa sättet att göra något bra och intressant är att göra det utan att söka stöd. Men ekonomiskt är det ju knepigt.
Joakim Forsgren är aktuell med grupputställningen UPSTAIRS BASEMENT på Mossutställningar 20-22 maj 2016. Utställningen är tillkommen i samarbete med Merzedes Sturm-Lie, Mikael Goralski och Maarten Raskin.