<

Publicerad 15 april 2015 Av I Gå och se! Med 2766 Visningar

Jakob Simonson på Belenius/Nordenhake

Med en lågmäld namnlek – som blinkar både till konstnärens förnamn och till namnet på torget där Belenius/Nordenhake ligger – visar Jakob Simonson sin konsekvent genomförda måleriinstallation Jakob´s Square. Titeln pekar ut hans konstnärliga metod på ett självklart sätt. Simonson utgår från rummet där verken visas och han lånar format och form till målningarna från förhållanden på platsen. Här har han återupprepat samtliga fönster som hör till galleriet, överfört dem i skala 1:1 med akrylfärg på aluminium genom en på förhand bestämd måleriprocess, och visar dem i gallerirummet. Resultatet är en slags omkastad möblering av ett antal mörkt bruna objekt som hänger på väggarna och står utplacerade på golvet.

8Målningarna har en kompakt fysisk uppenbarelse, en visuell exakthet, som delvis framstår som ointaglig. På samma gång har det tjocka färgskikt som täcker metallytan en djupverkan som tycks oändlig. Genom de hundratals lagren av rollad färg i cyan, magenta och gult, som omväxlande byggt upp ytan och omväxlande jämnats till av en slipmaskin, framkommer en vattrad yta med ett knappt skönjbart rutmönster.

För den som inte känner till Simonsons tillvägagångssätt upplevs kanske målningarnas former som samtidigt välbekanta och svårplacerade. Det tar antagligen ett tag innan likheter börjar framträda mellan dessa tigande objekt och glasets genomsläppliga väggar. Men när insikten väl kommer, och även långt efter att den sjunkit in, inleds ett förlopp av jämförelser mellan målningarna och fönstren. Det är ett bedömningsarbete som i förlängningen innefattar galleriets rumsliga förhållanden i stort. Och där betraktaren blir medveten om sin aktiva handling att se.

I ett inre rum står skulpturen Camera, en skalenlig modell av galleriet balanserande i ögonhöjd på träben, som invändigt är helt täckt av spegelglas. Med blicken inne i modellen upplöses lokalen i ett virrvarr av riktningar och oändliga perspektiv.

Simonsons målningar har titlar som Viewfinder och Aperture, efter kamerans sökare och bländaröppning, och understryker området som verken rör sig i. Ett slags avläsning och avvägning i förhållande till omgivningen. Simonsons konst är lika mycket en strikt mekanisk process med målningar som tillkommit enligt ett fastlagt koncept, och ett svårgripbart skeende med suggestiva ytor som vidgar sin egen gest. En kollision mellan intention och intuition.

Adress: Jakobs torg 3, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 21/3 – 19/4

Magnus Bons (text), Belenius/Nordenhake (foto)

Jag är Konstens redaktör från augusti 2015. Förutom på Konsten skriver jag i Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge) och Arterritory (Lettland).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *