Publicerad 31 juli 2013 Av I Recensioner Med 1952 Visningar

Ulla Viotti i Botaniska trädgården

vi1Mellan kaktuslandskap och slott finner besökaren Ulla Viottis tegelträdgård, en vandring däri erbjuder många vilopauser för referenser och associationer i tid och rum; upplevelserna under den i meter korta vandringen är så väl konkreta som abstrakta och handlar i flera meningar om att “odla sin trädgård”. Välarrangerade uttryck och formelement ligger i barockträdgårdens natur. Uppsalas Botaniska trädgård var fram till 1778 Uppsala slottsträdgård och ritades av arkitekten Carl Hårleman på 1750-talet. Den tidigare botaniska trädgården låg vid Fyrisån, anlades av Olof Rudbeck och togs sedan över av Carl von Linné 1741. Gustav III donerade slottsträdgården och pengar till att uppföra Linneanum, byggnaden i vilken orangeriet, där installationen visas, ligger.

Att vandra i den Botaniska trädgården med all dess rikedom, möta Orangeriets pampiga tempelgavel, ha medvetenheten om utsikten mot slottet bakom sig, gå vidare in genom de gigantiskt stora sidoportarna – befinna sig inomhus, sätta fötterna steg för steg på det strukturrikt skrovliga tegelgolvet och möta rummet – eller snarare salen, i all sin majestätiska storhet, är en upplevelse i sig.   Konstnären Ulla Viotti har i Tegel – Trädgård anlagt en utomhusupplevelse inomhus. Med utgångspunkt i anspelningar på barockträdgårdens ordnade former i mittgången kan man från entrén överblicka en allé mellan björkstammar, placerade mellan de höga fönstren ut mot trädgården utanför, och väggvepor med motiv av hennes arkitektoniska tegelskapelser, uppförda på andra platser, mot väggen mittemot. En situation av vägval uppstår; åt ena hållet leder den förlängda vägen, längs centrallinjen, utanför rummet och genom trädgården upp mot slottet, vilket framträder som en diffust avlägsen verklighet genom den åldriga strukturen i det stora fönstrets glas. Åt andra hållet leder vägen till ett upphöjt etage där en kaktussamling finns att beskåda under glasad het himmel. Lockad av barocktoner väljer jag att gå mot slottsutsikten utan att ännu fördjupa mig i den konstnärsgestaltade omgivningen.

Vägvalet visade sig vara fruktbärande: musiken kom från en film där Viotti berättade om sin platsspecifika komposition, sin egen konstnärliga livsvandring och om utställningens olika objekt/element – en helhetsberättelse väl värd att ha med sig i vandringen genom den skapade “tegelträdgården”. Keramikern och konstnären, som under perioder vistats och verkat i Israel och klippstaden Petra, har intagit den historiska platsen Uppsala Botaniska trädgård, och ger där sin hyllning till botanikerna Carl von Linné och Elias Fries – så ser utställningens förutsättningar ut.

vi5En samling monumentala byggnadsverk på fotovepor kantar den stenlagda vägen – en känsla av Mellanöstern på ena sidan och svensk björkskog, där ljuset från fönstren spelar in, på den andra – i mitten konkret uppbyggd tegelarkitektur i form av murar, pelare, pilastrar, torn- och ruinanspelningar (uttorkade) vattenfåror, brunnar/källor och trädgårdsanläggningar i gräs och tegel. Det historiska och botaniska arvet hugget i sten, bokligt och bildligt – med tyngd – bundet, och placerat på platsen. För att nå kaktussamlingen på höjden i slutet av vandringen måste man tränga igenom en smal passage i en mur – som en gräns till en annan verklighet. Det är tillåtet att återvända, åter passera murens öppning och göra vandringen åt motsatt håll – som en annan historia. Med erfarenheter från den förra riktningen i bagaget öppnar sig nu vyn mot slottet och trädgårdsanläggningen med vetenskapsmännen och deras efterlämnade verk, samt referenser till landskap och symboliska element.

Den uppmurade S:t Eriks källa och pelaren av spetsade böcker författade av filosofer och andra storheter, likt ett Babels torn, med upplevelsen av muren och kaktusarna bakom ryggen, öppnar utsikten för den alternativa vandringen – återtåget. Uppradade i höga bokhyllor efter väggen står Linnés och Fries litterära verk i svartbränd lera med författare och titel på rygg och framsida, framför fötterna ligger inrutat gräs och arkitektoniska formationer som anspelar på det historiska Uppsala – barockmusiken ljuder åter och slottet skymtar…

Ser man de utställda objekten/installationen som en fristående utställning i ett vackert rum blir man förmodligen lite besviken, den kan tyckas väl tunn och tillrättalagd – till och med lite fantasilös (som en barockträdgård). Tegel – Trädgård bör ses som en helhet med Uppsala slott och den Botaniska trädgården i bakgrunden, botanikerna Linné och Fries som närvarande storheter och ledsagare, och med konstnärens egen berättelse i minnet.

Adress: Villavägen 8, Uppsala
Utställningen pågår under perioden 15/6 – 15/9

Marit Jonsson (text och foto)

Marit Jonsson är konst- och litteraturvetare, Master of Arts, kulturskribent på Formom med speciell inriktning mot samspelet mellan text/bild/människa.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.