Publicerad 25 maj 2010 Av I Konstkommentarer Med 1790 Visningar

Dans, grenar och dataspel

ForchettaPå Virserums Konsthall pågår fram till den 5 december utställningen ”Tales from the forest” med tolv konstnärer som på olika sätt berättar om sitt förhållande till skogen. För Bruno Martelli och Ruth Gibson, som bildar den Londonbaserade konstnärsgruppen Igloo, är det första gången som man ställer ut i Sverige. Konsten tog därför tillfället i akt och pratade med de bägge konstnärerna om dans, grenar och dataspel. 

”Summerbranch” är Igloos bidrag till utställningen på Virserums Konsthall. Verket skapade 2005 och består av en 3D-miljö av en engelsk skog där kamouflerade dansare rör sig bland lövverken. Bruno Martelli berättar att när man skapade verket var man väldigt intresserad av att undersöka hur rörelse kontra stillhet inverkade på varandra och olika kamouflagetekniker kunde användas i en virtuell miljö. Sedan tidigare fanns också ett gemensamt intresse hos de bägge konstnärerna för hur just träd ser ut i olika dataspel. I ”Summerbranch” kunde man samla alla dessa delar i ett och samma verk. De kamouflerade gestalterna i skogen är osynliga tills de börjar röra på sig, först då märker betraktaren att något finns i landskapet. Så är det också i verkligheten, kaninen är osynlig och skyddad på ängen så länge den ligger stilla, men så fort den börja röra sig, uppmärksammar vi rörelsen och förstår att något har legat dolt. Martelli berättar att många besökare brukar uppleva verket som rofyllt,  medan andra bara blir irriterade. Den som är van att spela krigsspel på datorn riskerar dock att få en flashback och kan i värsta fall bli lite paranoid över situationen och inbilla sig att fientlig eldgivning plötsligt ska dyka upp bakom skogsdungen. 

Dans och rörelse är något som intresserar konstnärsgruppen Igloo och i verket SwanQuake från 2008 kombinerade de Tjajkovskijs berömda balett Svansjön med dataspelet Quake. Eftersom man tidigare hade arbetat med performance live på scen, men med olika inslag av virtuella karaktärer, började man fundera på hur man skulle kunna skapa en performance som man kunde ta med och se på när som helst. Videodokumentation var inte intressant eftersom den var alldeles för traditionell och styrd, men i en 3D-värld kunde man låta åskådaren röra sig fritt i rummet och ta del av en performance ur olika perspektiv. Att använda sig av tekniken från ett dataspel som Quake blev därför en naturlig lösning på problemet. I SwanQuake vandrar åskådaren omkring och utforska miljön, och möta olika gestalter som dansar.

Bruno Martelli och Ruth Gibson har länge arbetat med konst inspirerad av dataspelens estetik och teknik. Ruth berättar att de började med att de målade tillsamman med motiv från olika dataspel som Sonic Hedgehog men efterhand började man intressera sig för animation och virtuella miljöer och slutligen olika dataspels spelmotorer, dvs. de kraftfulla program som skapar 3D-grafiken i dataspelen.  

viola– När vi presenterade vårt första större verk byggt på ett dataspel i San Jose var Bill Viola en av huvudtalarna och talade då om sitt nya verk “Night Journey” (som är byggt som ett dataspel). Jag tror det var då det slog oss, att folk kommer att acceptera den här konstformen snart, om Bill gör det. Bill gjorde videokonsten accepterad så kanske han kommer att göra samma sak för den här genren eller åtminstone konst som använder dataspels verktyg avslutar Ruth.

Bill Viola är en av de tolv konstnärerna som medverkar på utställningen på Virserum, men inte med något dataspelsinspirerat verk utan med ett äldre videoverk, ”The Reflecting Pool”, från slutet av 70-talet. Videokonsten uppstod under 60- och 70-talet och var sin tids konstnärliga tolkning av det framväxande TV-mediet. Idag är det snarare dataspelskonst som blivit det nya mediet som konstnärerna väljer att utforska, och Bruno Martelli och Ruth Gibson hör till några av de konstnärer som driver utvecklingen framåt på området och som kommer att göra den accpterad som konstform.

Konstnärernas hemsida: www.igloo.org.uk 
Utställningen “Tales from the Forest” på Virserum konsthall:
http://www.artland.se/utstallningar/tales-from-the-forest-350490

Bilder (uppifrån och ned): Bruno Martelli/Ruth Gibson, Bill Viola

Adress: Kyrkogatan 34, 570 80 Virserum
“Tales from  the Forest” pågår under perioden 9/5-512

Mathias Jansson (text), Virserums Konsthall samt Bruno Martelli/Ruth Gibson (foto)

Mathias Jansson konstkritiker med inriktning mot New Media Art, främst Game Art och net.art. Har tidigare skrivit för bl a för Konstperspektiv och Computer Sweden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.