<

Publicerad 10 juli 2013 Av I Gå och se! Med 4659 Visningar

Bill Viola på Blain Southern

Bill-Viola-The-Dreamers-detail-2013-Video-Sound-Installation-Photo-by-Kira-Perov-courtesy-of-Blain-SouthernDet är inte varje dag gallerier arrangerar utställningar i museiformat. För att åstadkomma det krävs både stora lokaler och finansiella muskler, bägge en bristvara på den tuffa konstmarknaden. Men den som råkar befinna sig i London under perioden fram till den 27 juli kan ta del av just en sådan utställning med den amerikanske videopionjären Bill Viola. Exklusiva galleriet Blain Southern har nämligen laddat upp med en jätteutställning av Violas nya verk, samtliga tillkomna under tiden 2102-2013. Utställningens titel “Frustrated Actions and Futile Gestures” berättar ganska väl vad det hela handlar om: den tröstlöshet som kännetecknar flertalet mänskliga handlingar som utförs i denna jämmerdalen. Ekon av Albert Camus “Myten om Sisyfos” ekar genom hela utställningen, ibland rent bokstavligt som i videon där en man drar en kärra uppför en kulle, bara för att se den rulla ned till utgångspunkten när han nått sitt mål. I en annan video följer vi en mans mödosamma vandring genom öknen emot oss. Något mål för vandringen finns det inte. När hela hans gestalt fyller vårt blickfång vänder han och traskar ut i det torra landskapet igen.

Bill Viola har tidigare manövrerat sig ganska nära en religiositet som stundtals känts alltför trång och lufttom. I flera av de nya verken tycks han röra sig bort från den hållningen, och närmare en filosofisk position som påminner om Camus. I en värld där ingen mening finns att söka utanför oss själva är det i den paradoxala och oförutsägbara kärleken till livet vi kan åtefinna oss själva och börja bygga relationer till andra människor. Detta till trots för att medvetenheten om slutet alltid är närvarande. I ett av utställningens starkaste verk ser vi två åldrande människor, en man och en kvinna, som långsamt låter ljuskäglan från en ficklampor vandra över deras nakna kroppar. Varje hudveck, varje rynka exponeras i ett obarmhärtigt men samtidigt poetiskt ljus. Den sönderfallande fysiska existensen balansera av en handling som manifesterar individualiteten här och nu, oförstörbar och värdig.

I galleriets källarplan visas ett verk på det vattentema som Viola redan utforskat ett antal gånger. En grupp människor befinner sig försjunkna i sömn under vattenytan. Bara ljudet av strömmande vatten hörs, i övrigt finns inga effekte som stör den meditativa scenen. Själens och naturens flöden länkas samman till en sammanhängande helhet som fascinerar i all sin enkelhet. Videokonsten har erövrat många nya kontinenter sedan Bill Viola började bygga sitt konstnärskap. Men han är en veteran som fortfarande styr sina uttrycksmedel med säker hand.

Adress: Hanover Square 4, London
Utställningen pågår under perioden 5/6 – 27/7

Anders Olofsson (text), Kira Perov/Blain Southern (foto)

Jag är Konstens grundare. Min bakgrund är brokig, och omfattar allt från IT-konsulting till konstkritik. Jag överlämnade redaktörskapet till Magnus Bons i september 2015 och slutade skriva som kritiker. Numera hittar man mig på Statens Konstråd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Och så var det en gåta att lösa... *