Publicerad 21 oktober 2019 Av I Gå och se! Med 599 Visningar

Af Klint, Kleen och Lagerbielke på Millesgården

Hilma af Klint, Serie VIII, Utgångsbild, 1920. ©Stiftelsen Hilma af Klints Verk

När besökaren blickar ut över utställningshallen syns med ens Hilma af Klints målningar som i stunden kanske upplevs som nya. Vilket är bra, för sedan 2013 på Moderna har utställningarna kommit tätt, såväl i utlandet som i Sverige. Här har Millesgården dock valt att bryta upp serier för att kunna visa af Klints olika uttryck, som säger något annat än det linjära.

Om hon under förberedelseåren inspirerades av bland andra Hildegard av Bingens abstrakta måleri eller Dantes Den gudomliga komedin, som förekommer i många rosenkreutzares bilder under 1800-talet, så lämnar af Klint linjerna vid 1916 och målar vått i vått, som tibetanska munkar gjort sedan 300-talet i så kallade tantra målningar (översta bilden). Bilder hon säkerligen stött på genom beresta vänner och bekanta.

Det är en stark inre resa som utställningen accentuerar och som pionjär ligger af Klints betydelse i att hon lyckades binda ihop konstnärskapets kall med en storlek, vidd och konsekvens som faktiskt saknar motstycke i historien. Inte så mycket om att vara den första abstrakta målaren alltså, då många utanför salongernas kontext var långt före både henne och Kandinsky.

Tyra Kleen, Dementia Senilis, ©Riddarhuset

Delarna i utställningen går in i varandra som vågor på ett hav. Där lockar Tyra Kleens verk besökaren än djupare ned i ett mörker där ljuset skymtas genom själens sprickor och motsatsförhållanden. Var då hennes åthävor att nöta sig in i materialet, med mjuka fina övergångar, ett sätt att komma i trans? Bilderna påminner om ett slags andligt frottage, som om det var möjligt att gnugga fram ett sådant själstillstånd i papper. Liksom hos af Klint och Lagerbielke bär bilderna på symboliska budskap. Även om Kleen inte var en pionjär för sin tid, så tog konstnärskapet ändå sin berättigade plats med flera utställningar. Det är fint att få ta del av det här, då hon i vår tid mestadels är känd som bokillustratör.

Lucie Lagerbielke, Komposition no 6, 1916. ©Per Ekström Museet

Lucie Lagerbielkes konstnärskap har en helt annan brokighet. Här har vi en människa som ohämmat tar för sig av livet i alla dess riktningar. Skriver recensioner i tidningen, publicerar 18 böcker, målar hötorgskonst. Jag kan inte annat än fundera över vad hon tänkte på som fick målningarna att bli så ointressanta? Men Lagerbielke har ändå efterlämnat flera bra abstrakta landskap som hon låtit växa fram med stark närvaro och full kraft. Hon sydde också upp en s.k. Fellahsdräkt, under det möjligen lekfulla konceptet hennes alias Vitus. Samt en serie teckningar som hon gjorde vid 35 års ålder i en helt annan stil. Teckningarna utstrålar stark andlighet, möjligen hypomanisk, och är helt fantastiska i sin detaljrikedom. Det hade varit roligt att få se ännu fler verk av den ostyriga Lucie Lagerbielke.

Windy Fur Rundgren

Foto: Millesgården, Herserudsvägen 32. Utställningen pågår 5 oktober – 9 februari 2020

Windy Fur Rundgren är konstnär, frilansskribent och föreläsare. Verksam och bosatt i Segeltorp

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.